”Beslutningen om at rive rødderne op og gå selvstændig har været den bedste beslutning jeg nogensinde har taget. Jeg har aldrig haft det bedre, har aldrig haft så meget energi og overskud til andre, mødt så mange spændende mennesker, fået så mange ideer, læst så mange gode ting, lyttet til fede podcasts eller dyrket så meget crossfit, som jeg gør nu!”
Dette citat kommer fra Alexandra på 30 år, der i oktober rejste til Bali, sammen med sin 25 årige kæreste Rasmus, som hun havde mødt på det reklamebureau, hvor hun arbejdede. Lige om lidt river de Bali-rødderne op og bosætter sig i en periode i Sydfrankrig, og til efteråret rejser de 3 måneder til USA. Inden alt dette tager de på ski i Japan. Hvilket nok også vil give dem nogle japanske kunder. På ganske få måneder har de formået at etablere deres internationale virksomhed Twentyfive & Thirty med kunder fra hele verden. Uden at bruge en krone i markedsføring. Uden at alliere sig med en kapitalfond eller en investor. De har hentet deres kunder gennem deres netværk, før de tog afsted, og siden har de hentet dem på en strandbar, i deres crossfitcenter og via Instagram. De har i dag kunder fra hele verden, som de plejer via mails og skype. Deres mål er at være en global virksomhed uafhængig af fysisk lokation. Og ja, de er der faktisk allerede.
Alexandra og Rasmus er Generation Frihed. Den generation, der om få år kommer til at dominere arbejdsmarkedet. Deres livsstil og værdier spejler de markedsvilkår, der dominerer allerede i dag, så i fremtiden vil det kun blive endnu mere udtalt. Fra de var børn har de været pushet til selv at skabe deres egne chancer. Internettets adgang til alt på tværs af alt har en del af ansvaret, men det er de sociale medier og digitaliseringen, der for alvor har manifesteret det. Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter har lært de yngre generationer, at de selv kan skabe sig en platform – uafhængig af en organisation – hvis de altså er dygtige nok til at skabe noget, som andre har lyst til at melde sig frivilligt ind i. Om det er en opdatering, der bliver delt tusindvis af gange, en film eller noget musik de oploader, eller om det er et fællesskab, som kan samle penge ind til en god sag er underordnet; det der betyder noget er, at generation Y er blevet tæsket ind i en selvforståelse, der kredser om initiativ. Og kommunikation. To helt afgørende succesparametre for virksomheder, der skal klare sig godt i dag. Uanset hvad du end sælger: Forskning, stemmer, indflydelse, biler, rejser eller lusemiddel.
”Vi er meget bevidste om ikke at sætte os i en situation, hvor vi er nødt til at arbejde. Altså ikke forgælde os eller binde os til noget, hvor vi er fanget i at skulle arbejde for at holde en vis levestandard.”
Alexandra og Rasmus drømmer ikke om attraktive F1-lån, en børnehaveplads eller ansættelse i en stor global organisation (den skaber de jo selv!). De vil hellere selv bestemme hvornår (også på dagen) de skal arbejde og især hvem de vil arbejde for. Til gengæld er de meget fleksible af to årsager: Deres fag kan klares over de digitale medier. Og de er kun to personer. Når det er nødvendigt, henter de ekspertise hos andre; på den måde er de en uendelig stor organisation med en uendelig kapacitet og en uendelig varieret arbejdskraft med et uendeligt arsenal af kompetencer at trække pål Ressourcer som kunden ikke skal betale for, med mindre det er direkte knyttet til deres opgave.
”Generelt er min oplevelse, at afstanden ikke gør så meget, så længe vi sørger for at være nærværende. Og med det mener jeg, at kommunikere tydeligt og være proaktive. Og så er vi heldige at komme fra en arbejdskultur med meget høj disciplin og professionalisme, hvilket er den feedback vi har fået fra alle vores kunder. Det er næsten som om, at nogen er overrasket over, at et lille tomandsbureau kan arbejde så professionelt :-)”
Arbejder du i en stor organisation, skal du ryste lidt i kjolen over det Alexandra siger her. Det gamle paradigme handler om, at store organisationer sikrer en høj kvalitet. Det nye er, at professionalisme ikke har noget med størrelse at gøre, men derimod det, som generation Y selv efterspørger: Nærvær. At være nær sine kunders opgaver, behov, ønsker og længsler. Med andre ord at være nær i relationen. Derfor er den fysiske afstand underordnet.
Gad du godt at have Alexandra og Rasmus ansat? Hvad mon de kunne gøre for dit firma, hvis de var lige så engagerede i det, som de er i deres eget? Hvad tror du, der skal til for at tiltrække dem som arbejdskraft? Og når de engang dominerer arbejdsmarkedet – tror du så, at de overhovedet vil ansætte dig? Hvis du ikke kan svare på de her spørgsmål, så tal med flere fra denne generation og få styr på det. Svarene er din fremtid. Eller mangel på samme.
Kronik i Børsen den 6. marts 2016