Lige om lidt rammer julefamiliehyggen, og generationerne samles mere eller mindre frivilligt. Den ældre vil måske føle sig digitalt marginaliserede når børnebørnene har gang i deres m-læring (ja, apps er andet end overfladisk gøgl) og så kan de voksne jo samle sig og lave en rask lille flash mob i kirken, hvis det hele bliver lidt for højtideligt. +1 er det ord, som selv Julemanden kender, men som altså lige gik dine ører forbi …
DIGITAL MARGINALISERING
89% af unge mellem 16 og 19 år har en Facebook-profil, mens det kun gælder 16% af de 60 til 74 årige (Danmarks Statistik 2011). Derfor diskuterer man, om personer på 60+ er digitalt marginaliserede på sådan en måde, at der er informationer eller færdigheder af samfundsmæssig relevans, som de ikke får del i. Det ses især som et problem, fordi de sociale medier får større og større indflydelse på vores hverdag og dermed på vores kommunikation med andre, vores relationer og ikke mindst vores selvopfattelse.
Modsætningen er de digitale indfødte, som er unge født efter 1980, og dem midt imellem kaldes for digitale indvandrere, og er dem der er over 30 år i dag.
FLASH MOB
Har du oplevet, at der pludselig samledes en gruppe mennesker, som ellers ikke så ud til at kende hinanden, og inden du ved af det, står de og danser sammen eller falder om eller gør noget andet uventet? Så har du været udsat for en flash mob! Det sker altid et offentligt sted, og ofte er det de gør enten usædvanligt eller morsomt. Og når de er færdige, spredes de igen…
Tjek disse tre ud
Ældresagen på Hovedbanen
Hjerteforeningen også på Hovedbanen
Jeg ville også løbe!! En asiatisk scam
M-LÆRING
I gymnasiet gik jeg i klasse med en kineser, som lærte mig at sige ”jeg elsker dig” på mandarin. I dag kan jeg have hende og en million andre menneskers viden og kunnen i min lomme, hvis den lomme indeholder min iphone. Det er bare et spørgsmål om hvilke og hvor mange apps jeg har på den.
M-læring eller mobil læring er en videreudvikling af e-læring, som er netbaseret undervisning. M-læring er 2.0 udgaven, som alle med en smartphone eller tabletcomputer kan få gavn af. Øjeblikkelig viden er hvad man kan hente ned, uanset hvilket spørgsmål man har, og markedet i dag er så stort, at der er rig mulighed for ekstrem specialisering. Man kalder det også for multimodal læring, fordi viden ikke kun bliver serveret som tekst, men også gennem billeder, lyd og film.
Fx kan musikundervisning bestå af en række smartphones og tabletcomputere der gennem apps forvandles til forskellige instrumenter! Og så kan den være geografisk opdateret, da man via GPS’en kan hente relevant info om lige præcis det sted, man befinder sig.
Det bliver brugt mere og mere og folkeskolen og gymnasiet, fordi måden at lære på, minder meget om det som eleverne allerede bruger i deres hverdag, og derfor er der en umiddelbar accept til måden at indlære på.
+ 1: SWOPPING
Sharing is caring, so swopping is the new shopping. Genbrug og bytteparties har længe været hittet, fordi man sender det, man ikke længere selv kan bruge, i cirkulation og gør andre glade og verden mindre forurenet, fordi der skal produceres mindre, selvom man får nyt. Byt til nyt kunne det også hedde 🙂