oktober 16

3+1: ONLINE REPUTATION MANAGEMENT, PSEUDOPERSONLIGE BEKENDTSKABER OG PROSUMER

Har du problemer med at bryde isen til receptionen? Så smid ordene online reputation management, pseudopersonlige bekendtskaber og prosumer i cocktailglasset og se hvad det sætter gang i. +1 er det ord, som også Suzanne Brøgger kender, men som altså lige gik dine ører forbi …

ONLINE REPUTATION MANAGEMENT

Den frie tilgang til nettet har haft den bivirkning, at man kan blive hængt ud, dårligt omtalt og svinet til på nettet. Derfor handler online reputation management om at fjerne dårlig omtale af sig selv, sin virksomhed eller sine produkter fra nettet. Metoden er at overdøve de negative omtaler med positive omtaler og indhold ved hjælp af en online reputation management strategi. Denne aktive styring af ens google-identitet gennem personlig rygteovervågning kan man købe sig til hos forskellige virksomheder, der har det som speciale.

PSEUDOPERSONLIGE BEKENDTSKABER

Gennem medierne lærer vi en masse mennesker – virkelig eller fiktive – at kende. Tror vi. Men det er pseudopersonlige bekendtskaber. Bekendtskabet går nemlig kun én vej, nemlig fra dig til den anden. De kaldes også for intime fremmede. Mange tror for eksempel at de kender Lars Løkke eller Sidney Lee, fordi de har hørt og set dem så ofte i medierne, men med mindre man virkelig har en ansigt-ansigt omgang med dem, kender man dem jo ikke i virkeligheden. Også gennem Facebook kan man få pseudopersonlige bekendtskaber.

PROSUMER

Prosumer er en sammenkobling af enten professionel eller producer og ordet consumer (forbruger). Der er ikke enighed om betydningen af ordet. Nogle mener, at det betyder en professionel forbruger og antyder dermed, at det er et segment. Andre ser det som en producerende forbruger, der går i samskabelse med virksomhederne om at skabe nye produkter, som et modtræk til den passive forbruger, der blot tager imod de varer, som udbydes allerede.

+1: NIMBY

Not In My BackYard = NIMBY er et udtryk for, at man gerne vil ændre verden – bare det ikke betyder et personligt offer for én selv. Fx er det fint for mange, at vi satser mere på vindkraft, men hvis det betyder, at man selv skal have udsigt til 400 vindmøller og blive generet af støjen, så synes man pludselig ikke, at det er så fantastisk.


Du vil måske også kunne lide

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}